LinkedIn: wat is nou echt belangrijk

LinkedIn: wat is nou echt belangrijk

De afgelopen tijd hebben we het veel gehad over hoe we met elkaar moeten linken. Alleen bekenden uitnodigen of niet? Iedereen accepteren of niet? Gelukkig mag iedereen het zelf weten. Maar ben ervan bewust dat alleen een waardevol netwerk je verder kan helpen. Verderop in dit blog lees je wat een waardevol netwerk nou eigenlijk is.

Voor nu genoeg hierover. Discussie gesloten wat mij betreft.

Want wat is nou echt belangrijk? We mogen het grote plaatje niet uit het oog verliezen. Waarop moet je je écht focussen om succesvol op LinkedIn te zijn?

Een uiteenzetting:

1.          Een optimaal profiel

Waarom een optimaal profiel? Jouw profiel op LinkedIn is je online visitekaartje. Hier kunnen jouw potentiele klanten alles lezen over jou, jouw bedrijf en wat jij belangrijk vindt. Dus van wezenlijk belang om goed aandacht te besteden aan je profiel.

Wat zijn de meest belangrijke elementen van je profiel in chronologische volgorde?

1.      Je foto: alleen je hoofd, zonder zonnebril of hoed, niet afgeknipt, zakelijk en – recent

2.      Je naam: zonder toevoegingen

3.      Je headline: let op de juiste zoekwoorden in je minipitch

4.      Je samenvatting: wie ben je, wat doe je en wat kun je voor een ander – betekenen?

En voor de rest van je profiel geldt: vul alle categorieën zo volledig mogelijk in. Hoe vollediger je profiel, des te beter word je gevonden als een potentiele klant of recruiter op zoek is naar jou. Je profiel moet indruk maken. Dan word je uitgenodigd om te linken of voor een gesprek. En dat is toch precies de reden waarom je een profiel hebt op LinkedIn?

2.         Een waardevol netwerk

Een waardevol netwerk bouw je niet op door met iedereen te linken. Mensen die je niet kent zullen jouw berichten niet delen of interessant vinden. Ook doet niemand snel zaken onbekenden. Dus waarom zou je deze mensen toelaten in je netwerk? Het netwerk op LinkedIn is er om je verder op weg te helpen. Bijvoorbeeld om je voor te stellen aan een nieuwe klant. Of je te wijzen op een business opportunity. Of om je content te delen en interessant te vinden.

Wie horen er thuis in een waardevol netwerk?

–         Klanten

–         Potentiele klanten

–         Ambassadeurs

–         Verwijzers

–         Beslissers

–         Je offline netwerk

–         Interessante vakgenoten

Deze personen zijn allemaal op LinkedIn te vinden. Ga naar ze op zoek en nodig ze uit, met een persoonlijke boodschap, om met je te linken.

Actief zijn op LinkedIn met een waardevol netwerk is veel effectiever dan actief zijn op LinkedIn met een groot netwerk. Dus bouw je netwerk zorgvuldig op.

3.         Interessante content

Om je netwerk te laten weten wat jou interesseert en waar je naar op zoek bent moet je actief zijn op LinkedIn. Dit doe je door je eigen berichten (content) te delen binnen je netwerk en content van anderen interessant te vinden, te becommentariëren of te delen. Jouw doelgroep is geïnteresseerd in jouw bedrijfsactiviteiten. De projecten waar jij mee bezig bent. Of je nou een architect, projectinrichter of vermogensbeheerder bent.

Regelmatig content delen is lastig. Dat herkennen we waarschijnlijk allemaal. Wat hierbij helpt is het opstellen van een content agenda. Dat geeft structuur. Plaats in de content agenda alle bedrijfsactiviteiten, belevenissen, successen, projecten, klantbeoordelingen, blogs, etc in concept. Doe dit maandelijks en werk dit later uit. Zoek er goede foto’s en video bij en schrijf pakkende kopregels waar nodig. Zo plan je je content.

Ga verder op zoek naar toepasselijke, aantrekkelijke externe content die je kunt delen. Een filmpje op YouTube, een artikel over een wetswijziging om jouw doelgroep te informeren, nieuwe ontwikkelingen op ergonomisch gebied, enzovoorts. Plan dit ook in je content agenda.

Natuurlijk is er veel meer te vertellen over het effectief inzetten van je netwerk, je profiel en je content. Dat is niet in een blog samen te vatten. Succesvol zijn met je organisatie op LinkedIn: hoe doe je dat en wat is daarvoor nodig.

Op 20 en 27 november geef ik hierover een intensieve 2-daagse training in Eindhoven via het trainingsbureau DutchTrain. Naast een deel theorie gaan we heel praktisch aan de slag en komen alle facetten aan de orde zodat jij succesvol aan de slag kunt op LinkedIn.