Aan de slag met je content: zo doe je dat

Aan de slag met je content: zo doe je dat

Ik kom bij veel bedrijven over de vloer. En ik ontmoet gepassioneerde ondernemers. Meestal ben ik zeer onder de indruk van hun kennis en kunde. Wat zij voor de klant over hebben. Hoe hard zij werken en hoe creatief zij zijn.

Maar wat mij opvalt, is dat die kennis en kunde binnen die vier muren blijft. Dat die expertise niet gedeeld wordt met de doelgroep. Zo jammer. Een gemiste kans. Want het is niet moeilijk om regelmatig onder de aandacht van je doelgroep te komen.

Ik merk het vaak na mijn social media trainingen. Dolenthousiast en vol nieuwe inspiratie nemen we afscheid. Nu wordt social media echt op de kaart gezet. Maar de praktijk is anders. Social media is niet geïntegreerd in de dagelijkse bezigheden. Er wordt weinig met de nieuwe kennis gedaan. Men komt weer in de waan van alle dag en aan social media wordt niet meer gedacht.

En dat moet anders. Social media moet wel geïntegreerd worden in de dagelijkse bezigheden. Want je krijgt daar veel voor terug: exposure (je bent in beeld), feedback van je doelgroep, nieuwe leads en uiteindelijk meer omzet.

Kortom: ga aan de slag met je kennis en verpak deze in aantrekkelijke content. Hoe? Een paar tips:

  • Maak gebruik van een content agenda. Vul die met (bedrijfs)activiteiten die op stapel staan. Plaats daar in concept de content bij (tekst, foto) en werk die later uit. Zo plan je je content.
  • Ga op zoek naar toepasselijke, aantrekkelijke externe content die je kunt delen. Een leuk filmpje op Youtube, een artikel over een wetswijziging om jouw doelgroep te informeren, een boekrecensie, enzovoorts. Plan dit ook in je content agenda.
  • Probeer jouw eigen kennis eens om te zetten in bijvoorbeeld een paar online tips. Dat hoeft voor een verzekeringsagent niet moeilijk te zijn. Of schrijf een korte blog. Elke week is echt niet nodig, zoek een balans. Jouw doelgroep is geïnteresseerd in jouw activiteiten. De projecten waar jij mee bezig bent. Of je nou een schilder, advocaat of accountant bent.
  • Bekijk dagelijks je LinkedIn (of Facebook) startpagina reageer op berichten van jouw doelgroep.

Met social media bezig zijn betekent ook bewustwording. Een andere denkwijze. Bijvoorbeeld, als er iets opmerkelijks of bijzonders gebeurt, bedenk dan dat je dit ook deelt met je doelgroep op social media. Een fantastische nieuwe website gaat niet vanzelf viraal. Hou dit dus niet binnen die vier bedrijfsmuren.

Social media moet in je dagelijkse bezigheden slijten. Het moet een onderdeel worden van je professionele denken en handelen. Klinkt misschien zwaar, maar is het niet. Dat het niet vanzelf gaat, is logisch en je hebt daar wellicht hulp bij nodig.

Vorige maand heb ik de training: 'Aan de slag met je content'gegeven. Hierbij kwam uitgebreid aan de orde hoe je een content agenda vult om continu en regelmatig onder de aandacht van je doelgroep te blijven. En je leert creatief te denken zodat je gemakkelijker je kennis om kan zetten in aantrekkelijke content. Je leert er dagelijks op een goede manier mee bezig te zijn.

Neem contact met me op als je meer over dit onderwerp wilt weten.