Doelen stellen op Social Media

Doelen stellen op Social Media

Ik geef regelmatig LinkedIn 1:1 trainingen. En dat is ontzettend leuk om te doen. Op deze manier leer ik mijn cursist goed kennen: wat is zijn drijfveer, achtergrond, wat waren tegenvallers en waarom doet hij wat hij nu doet. Voordat we beginnen stel ik altijd de vraag: wat wil je met LinkedIn bereiken? Wat is je doel?

De meeste mensen denken daar niet goed over na. Terwijl dit een belangrijke vraag is die beantwoord moet zijn voordat je je op LinkedIn gaat begeven. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Ik heb eens een klant gehad die ervan uitging dat zijn winkel wel vol zou lopen na een profiel facelift en een paar berichten op Facebook. Niet dus. Een teleurgestelde, boze klant. En een klant die inschrijvingen voor zijn training verwachtte na actief te worden op LinkedIn. Ook dat viel tegen.

Wat kun je dan wel verwachten?

Allereerst: LinkedIn is een hulpmiddel. Het is geen tovermiddel waarmee je binnen 2 maanden je omzet verdubbeld. Je activiteiten op LinkedIn sluiten goed aan op je overige (offline) marketing en communicatie inspanningen, zoals netwerken, het inzetten van Google Ads, een betaald interview in een krant en het bezoeken van interessante bijeenkomsten. Hierop sluiten je activiteiten op LinkedIn, Facebook of Twitter perfect aan.

 

Wat je wel mag verwachten is vergroten van je zichtbaarheid. Dat gebeurt altijd. Zodra je je profiel hebt ingericht en een netwerk hebt opgebouwd (mensen hebt uitgenodigd om te linken) kun je al zichtbaar worden door berichten te liken of een commentaar te geven. Beter is nog om zelf berichten te plaatsen waardoor je actief onder de aandacht van je netwerk wordt gebracht. Hoe beter jouw blog of bericht, hoe meer aandacht er voor jouw bericht zal zijn in de vorm van likes of commentaar.

Mensen die langer actief zijn op LinkedIn hebben grote netwerken en zijn bekend en geliefd bij hun publiek. Zij zijn zichtbaar. Zij krijgen daardoor meer likes en commentaar op hun berichten en hun posts zullen vaker gedeeld worden. Zodra je een autoriteit hebt opgebouwd kun je LinkedIn wél gericht inzetten om je boek te verkopen, je workshop vol te krijgen of mensen succesvol een aanbod te doen.

Kortom: als je start met LinkedIn, stel je doelen niet te hoog en staar je niet blind op personen die succesvol zijn op LinkedIn. Verwacht in het begin niet teveel. Wat zijn wel haalbare doelen die je met LinkedIn kunt bereiken?

  • Het vergroten van je zichtbaarheid 
  • Je online netwerk vergroten 
  • Bekendheid krijgen door berichten te posten en blogs te schrijven die bij jou passen

En ben je eenmaal zichtbaar en bekend bij jouw publiek? Pas dan is het tijd voor stap 2: consideratie. Daarover meer in een volgende blog. 

Wil jij aan de slag met LinkedIn en heb je hulp nodig met het stellen van haalbare doelen? Neem dan contact met me op.