ZZP en social media? Leer van de grote jongens!

ZZP en social media? Leer van de grote jongens!

Wat kunnen kleine ondernemingen leren over het social media gedrag van grote organisaties?

Dat grote ondernemingen flink aan de weg timmeren als het gaat om social media, weten we. Zij hebben daar de mensen en middelen voor. Bijzondere projecten worden opgezet die hun vruchten afwerpen. Legio voorbeelden. Maar wat kunnen kleine ondernemingen hiervan leren? Kunnen MKB bedrijven social media op dezelfde manier succesvol integreren? Ook zonder groot budget? Het antwoord is ja!

Onlangs verscheen er een artikel op Frankwatching dat ons een kijkje gaf  in de social media keuken van grote bedrijven zoals ANWB, Coolblue, KPN en Natuurmonumenten. Dit naar aanleiding van de Social Media Inspiration Day (#SMM7) georganiseerd door Social Embassy.

Participatie op social media
Consumenten zijn steeds vaker actief op social media. En gebruiken deze social media ook steeds vaker om vragen te stellen aan bedrijven, of om klachten te uiten. Bij de meeste grote organisaties zijn de social media goed geïntegreerd. Reacties op Twitter bijvoorbeeld worden ook via dit kanaal opgevolgd. Belangrijk is daarom dat de zelfstandig ondernemer ook op dit kanaal actief is. Zo weet je wat er leeft binnen je doelgroep en kun je adequaat reageren op directe vragen. Geen participatie op social media betekent ook dat je niet weet hoe er over je gesproken wordt. Een gemiste kans!

Help je klant door het delen van tips
De ANWB doet dit perfect.  Als het slecht weer is hebben automobilisten vaker pech met de auto. De ANWB houdt het weerbericht in de gaten en stuurt dan berichten met tips om slecht weer ongelukken te voorkomen. Heel waardevol. Elke onderneming kan dagelijks of wekelijks tips versturen via social media. Deze worden vaak weer gedeeld. Op het einde van de maand kun je deze tips bundelen en weer als bericht versturen. ‘Voor u verzameld’. Vergeet geen call-to-action onder het document te plaatsen!

Deel actualiteiten
Bij de ING komen mensen van de afdelingen social media, communicatie en marketing elke ochtend een kwartier bij elkaar om te kijken op welke actualiteiten zij kunnen inspelen. Wat kan de kleine onderneming hiervan leren? Precies doen wat ING ook doet. Lees het nieuws wat online voorhanden is en deel wat relevant is. Met jouw visie hierop. Zo laat je zien wat belangrijk is en toon je je expertise. Dat geeft vertrouwen bij de klant. En het hoeft zeker niet allemaal serieus te zijn. Een leuke inhaker is welkom en goed deelbaar materiaal!

Creëer een beleving
Bij de NS doen ze dat goed. Zij spreken niet over het treinreizen in het algemeen, maar communiceren leuke uitjes met de trein en wat je allemaal kunt beleven. Als jij bijvoorbeeld zonnepanelen verkoopt zinspeel dan op minder CO2 uitstoot, een beter milieu, MVO en groen. Geef je klant het gevoel dat hij hart heeft voor de natuur (en heb het niet over 7 jaar terugverdiend tijd). De beleving kun je creëren door content te delen over mooie bossen, dieren of meren. Probeer jouw dienstverlening of product te koppelen aan een beleving. Dat spreekt enorm aan.

Betrek je collega’s bij social media activiteiten
Dat leren we van Coolblue. Het bedrijf waarbij social media door de gehele organisatie heen goed geïntegreerd is. Iedere werknemer is betrokken en stuurt en beantwoordt uit naam van het bedrijf berichten.  Je medewerkers geven je bedrijf een gezicht. Ook je collega op de administratie die misschien minder met klanten in aanraking komt. Maar zij of hij heeft wel veel toegevoegde waarde. Laat iedere collega participeren op social media. Dan weet iedereen wat er speelt.

Tenslotte
Persoonlijke aandacht en kleine momenten worden steeds belangrijker. Social media moet over persoonlijk aandacht gaan. Veel grote ondernemingen hebben dat inmiddels goed in de gaten en zetten social media daarom massaal in. Kleine ondernemingen hebben het voordeel dat ze flexibeler zijn dan grote bedrijven. Het klantcontact is doorgaans directer. Door participatie op social media kom je nog dichter bij de klant te staan. Weet je nog beter wat er speelt binnen je klantenkring. Doe daar als kleine onderneming je voordeel mee, door bijvoorbeeld je product of dienst aan te passen.

 

Meer weten?
Als je naar aanleiding van dit artikel vragen hebt of als ik je kan helpen om de social media binnen jouw bedrijf te integreren, neem dan contact met me op: 06-30548883.